rondje atlantische oceaan

1 Dagje Flores en nu op weg nar Faial (Horta)

08-06-2015 09:35
maandag 8 juni, positie 38-45N 029-22W tijd 0800 Nederlandse tijd. (positie op de kaart)
Wij waren afgelopen vrijdagnacht om 0200 aangekomen in Flores. De laatste mijlen waren zwaar want er stonden hoge golven en de wind had uitschieters naar 35-40 knopen. De haveningang was 's nachts wat lastig te vinden maar toen wij eenmaal binnen waren lagen we goed beschut en stonden de bemanning van de White Witch (Roelof en Anraka) en van de Ojala (Maarten en Anna) op ons te wachten. Wat een heerlijke aankomst was dit. Op de steiger hebben we nog tot 0300 staan kletsen want iedereen wilde wel even zijn verhaal kwijt. We hadden een korte nacht want om 0800 kwam de Sark binnen en die wilden wij natuurlijk ook helpen met aanleggen. De nacht was voor hun nog zwaarder geweest, de golven nog hoger en de wind harder. Gelukkig waren ook zij nu veilig binnen, alleen de Volonte zat nog op zee. Omdat we al zo vroeg wakker waren konden we onze dag goed benutten en zijn we gelijk diesel gaan halen (Maarten had een auto gehuurd), hebben we water geladen, afgewassen, opgeruimd, vuil gestort en boodschappen gedaan. Om 1300 waren we klaar en mochten wij mee met Maarten en Anna in de auto om nog een stukje van het eiland te bekijken. Een korte wandeling, 2 meren met verschillende kleuren, enorm veel bloemen (Hortensias), mooie ruige vergezichten, een vuurtoren en leuke kleine dorpjes. Wat een mooi eiland, zeker na 18 dagen op zee! Iedereen was moe maar we hadden nog net genoeg puf om 's avonds te gaan uiteten met de Sark, Ojala en wij (de White Witch was al vertrokken naar Horta). Helelmal moe maar voldaan rolden we rond 2230 in bed. De volgende ochtend liep het kleine haventje helemaal leeg want er zou een oostenwind komen en dan wordt deze haven (Lajes) erg oncomfortabel door de sterke deining. Nadat wij nog een verrassingspakket voor de Volonte hadden achter gelaten zijn wij om 1300 uur ook vertrokken naar Horta. Daar zullen wij maandag rond het middaguur aankomen. Hopelijk kunnen wij dan donderdag vertrekken naar Nederland waar wij in het weekend van 27-28 juni hopen aan te komen!!!!!