rondje atlantische oceaan

Dag 15

03-06-2015 14:11
 woensdag 03 juni, positie 39-03N 38-08W tijd 0800LT. (positie op de kaart)
De afgelopen 24 uur hebben we lekker gezeild en hadden eindelijk weer een dagafstand van meer dan 100nm. Gisteravond nog even lekker met zijn tweeen in de kuip gezeten genietend van de zonsondergang en de gelijktijdige maansopkomst. De wijdse blik over de aarde blijft bijzonder. In de loop van de avond werd ik ook nog getrakteerd op een maansboog, oftewel een regenboog die ontstond door het schijnsel van de maan. Je zag niet de kleuren van de regenboog, maar alleen een perfecte witte halve boog. Ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit gezien heb. Weet iemand hoe dit verschijnsel heet? 
Het is gelukt voor de Nederlandse zeilboot met tuigageproblemen om diesel te krijgen op volle zee van een groot koopvaardijschip. Ik hoop dat ze foto's hebben gemaakt want daar ben ik wel benieuwd naar. Zij zijn nu ook onderweg naar Flores en kunnen nu alles op de motor doen. Iedereen was blij voor ze. 
Vandaag zouden we nog wat windstilte krijgen maar voorlopig zeilen we nog met 5.5 kts richting Flores.