rondje atlantische oceaan

De oversteek terug: Dag 12

31-05-2015 12:54
zondag 31 mei, positie 38-56N 44-59W, tijd 0715. (Positie op de kaart)
Zaterdagochtend begon goed toen ik ontbijt aan het klaar maken was en uit het keukenraampje keek. Daar zag ik een aantal dolfijnen voorbij zwemmen. Wat een gaaf gezicht was dat. Net of je in je tuin een hert ziet staan. Ook andere schepen zien van alles: dolfijnen, schildpadden en de Volonte had zelfs een vinvis vlak naast de boot (30 cm). Overdag konden we gisteren nog een beetje zeilen,soms zelfs even 4 kts, maar over het algemeen deden we 2 kts op de Genua in ongeveer de goede richting. Dagafstanden zijn nu gezakt naar 75nm terwijl dat normaal 110nm is. Maar we komen nog vooruit. Sinds gisterenavond zijn we weer op de motor aan het varen. Omdat de zee nu echt zo glad is als een biljartlaken hebben we weinig weerstand van golven en verbuiken we dus weinig. Marjolein had gepeild en we hadden nog 1/3 in de tank. Hopelijk krijgen we vanmiddag nog wat wind. De GRIBfiles geven iedere dag iets anders aan dus het is lastig voorspellen waar je moet zitten om wat wind te kunnen krijgen.