rondje atlantische oceaan

Guadeloupe dag 1

11-04-2015 21:15

 

Hoewel ons hoofd steeds meer staat bij de aankomende oversteek, is ons door meerdere mensen verteld dat we ook nu nog moeten genieten van dit avontuur. Om die reden hebben we besloten op Guadeloupe een auto te huren en de westkant (Basse Terre) te verkennen. Piep.. piep.. piep.. 07.30, de wekker gaat, aan boord hebben we geen eten meer, dus ontbijten gaan we zo op de wal doen. Als er ‘s ochtends iets gedaan moet worden loop ik er meestal bij als een kip zonder kop, helemaal op zo’n kleine ruimte zie ik door de bomen het bos niet meer. Stephan speert aan alle kanten langs me heen, Sale loopt overal in de weg en voordat ik me eindelijk aangekleed heb, heeft Stephan al de tas klaar met spullen, de bootpapieren gepakt om in te klaren en de kat eten gegeven. Gelukkig heeft ieder zo zijn eigen kwaliteiten denk ik dan maar. We stappen in ons dinghy en iets voor 08.30 zijn we bij het verhuur bedrijf. Mooi want dan kunnen we de auto huren en om 08.45 meteen weg rijden om vol van deze dag te kunnen genieten. De tijd tikt voorbij en langzaam word het 09.00, 09.15, 09.30 ondertussen staan er al behoorlijk wat klanten te wachten. Om 10.00 komt er eindelijk iemand van het verhuurbedrijf aan lopen. Klokkijken is duidelijk niet 1 van zijn kwaliteiten, maar een jaar lang ontspannen doet je goed en weinig kan onze stemming verpesten. We gaan rijden en slingeren over een klein weggetje langs de kust, niet omdat Stephan dronken is, maar omdat de weg gewoon slingert. We passeren kleine dorpjes en buigen af naar het binnenland, de zee maakt plaats voor het tropisch regenwoud. Midden in het regenwoud staat een klein dierenpark waar we wel een kijkje willen nemen. Ze hebben het park erg mooi opgezet. We lopen midden in het tropisch regenwoud over een pad dat ons langs allerlei dierenverblijven leidt. Het pad wordt afgewisseld met een loopbrug van 20 meter hoog dat ons van boomtop naar boomtop brengt. Inmiddels worden de roofdieren gevoerd, maar ze zijn eigenlijk te lui om op te staan. Iets verderop zien we honderden mieren in een kolonne elkaar volgen van een boom naar hun nest. Ze creëren een fleurige slinger van bloemen en blaadjes op het houtenhek van het wasberenverblijf. Na het dierenpark vervolgt onze weg zich naar “de drie watervallen”. Helaas was ik vanmorgen niet helemaal wakker toen ik mijn schoenen uitkoos en daarom loop ik nu op mijn sandalen naar de eerste waterval, niet het beste schoeisel voor deze wandeling. Daarentegen komen we ook mensen tegen op hun slippertjes en witte sportschoentjes die na deze wandeleng vast niet meer wit zijn. Aangekomen bij de eerste waterval eten we onze lunch en nemen een verfrissende duik in het water. Wat gaan we dit missen, straks zullen we het weer moeten doen met centerparks. We lopen terug naar de auto, Stephan wilt nog graag naar de rum fabriek en ik wil nog graag naar een natuurlijk warmwaterbad. Dus op naar de rum fabriek en al na 15 minuten komen we aan bij het winkeltje. Helaas zijn we met de auto dus het gratis rum proeven moeten we enigszins beperkt houden. We nemen twee flessen rum mee naar huis en nemen nog een kijkje hoe dit gifmengsel eigenlijk gemaakt wordt. In de fabriek ruikt het naar een koeienstal en ik vraag me af hoe iemand hier ooit op is gekomen om de rum te maken, er zitten zoveel processen aan vast. We rijden weg bij de fabriek en gaan op zoek naar de warmwater baden. Uiteindelijk vinden we die gewoon langs de weg. Maar de weg en de langsrijdende auto’s kunnen het plaatje zeker niet verpesten, de bananen hangen naast het bad en de kolibrietjes vliegen langs je oren. Het is erg druk met lokale mensen die voor zonsondergang nog even het water in gaan. We gaan het water uit en als laatste stop eten we wat in het plaatsje Basse Terre. De terugrit rijden we in het donker en we zijn waarschijnlijk pas rond half tien terug aan boord. ‘Sale zal wel weer boos zijn dat we de hele dag weg waren’, zeggen we tegen elkaar.