rondje atlantische oceaan

Londen, Londen en nog eens Londen

25-06-2014 19:26

London

Als je aan een reis begint als de onze dan is het natuurlijk normaal om een blog bij te houden. Helaas zitten Marjolein en ik nog niet in een flow om dit regelmatig te doen. Het afgelopen jaar was de focus op het klussen en het voorbereiden van de reis. Vandaar dat we nu wat achter lopen met onze blog, maar de verhalen zijn er niet minder spannend om. Dit gedeelte beslaat ons bezoek aan London van 10 t/m 14 juni.

Na een paar ongeplande dagen in Chatham en met een nieuwe rolfok gingen we op weg naar Londen. Aangezien mijn neefje Tim (alweer 18 geworden) aan het roer stond konden Marjolein en ik binnen genieten van ons onbijt. Dit eindigde echter abrupt doordat de boot vastliep. Tim was iets tever buiten de boeienlijn gekomen en liep dus vast in de modder. Gelukkig moest het nog hoogwater worden en met een zeil uit en wat gas op die oude Thornycroft 36 pk motor waren we snel weer los. Tim was wel geschrokken maar na wat bemoeigende woorden stond hij al snel weer aan het roer, de Thames opvarend richting Londen. Wat konden we uit dit voorval leren? Zoals iemand al gezegd heeft: ‘Elk nadeel heeft zijn voordeel’! Doordat we vastwaren gelopen wisten we nu wel wat de dieptemeter aangeeft als het mis dreigt te gaan: 1.1. mtr (bij 1.0 mtr zitten we dus vast).

De tocht over de Thames is overigens niet zo mooi. Veel oude industrie, weinig mooie natuur en pas bij Greenwich weer wat mooie gebouwen. Toch blijft het indrukwekkend als je bij de O2 arena komt en de bankgebouwen van Canary Wharf ziet. Natuurlijk even doorgevaren naar de Tower Bridge om wat foto’s te maken. Na 6 uur op de Thames rond het middaguur een plekje in Limehouse gevonden. Erg leuk klein haventje met de trein vlakbij. Toevallig werden we die middag gebeld door Luuk. Hij had afgelopen winter ook zijn boot in Den Helder in de loods staan, Dirk-jan heeft voor hem ook wat klussen gedaan. Hij wilde ons graag meenemen de stad in voor een drankje en hapje. Dat hebben we geweten! Met de jaguar tijdens spitsuur door Londen crossen, en Luuk die alle binnendoor weggetjes kent. Ook een stamkroeg en bijzonder restaurant bezocht. Marjolein was misschien wat minder dol op de koude erwtensoep of de paprika salade maar genoot van het vlees. Met name Tim heeft genoten van deze gezellige avond. Is dit het leven waar hij naar streeft? Na een heerlijk diner weer terug naar de boot, maar eerst nog even wat Sightseeing. Pffff, na alle avonturen en de rust van river Medway (4 dagen aan de boei) was dit weer een welkom in de snelle wereld van London. In ieder geval bedankt Luuk voor de snelle introductie in Londen.

Londen heeft teveel om op te noemen, maar een English breakfast hoort er zeker bij. Na dit woensdagochtend ontbijt hebben we Tim afgezet bij St Pancras want hij ging weer naar huis. Wat wij daarna gedaan hebben: Camden, Horse market, Picadilly Circus (X-men gekeken), Museum of London (echt een aanrader en we gaan nog een keer terug want we hadden te weinig tijd), Trafalgar Square, Leicester Square, Tower Bridge! Een heleboel dingen hadden we al een keer gezien, en daarom was het extra leuk om met ons bijbootje door de kanalen van Londen te varen. We hadden ons er iets meer van voorgesteld, want ze waren smeriger dan de Amsterdamse grachten en er was weinig leuks te zien. Daarbij moesten we binnen 30 min al door 5 sluizen. Dat klinkt leuk en levert leuke foto’s op, maar is echt tijdrovend. Wel leuk dat je dat helemaal zelf kan doen (mits je een sleutel en een whinch hebt). Het bijbootje kwam nog van pas om de volgende dag de boodschappen in de Lidl te doen.

Natuurlijk wilde ik het Nederlands elftal zien in de openingswedstrijd tegen Spanje. Dus een pub en genieten van de wedstrijd. Zelfs Marjolein die bijna anti-voetbal is vond het een leuke wedstrijd. Na de wedstrijd genoten we van de mooie avond en kwamen toevallig langs Horse Guards Parade. Daar stonden allerlei tribunes. Die hadden we 2 jaar geleden al eens zien staan, maar toen hadden we het gemist: ‘Trooping the colours’. Dat was inderdaad op zaterdag 14 juni, dus snel naar bed en om 0730 alweer in de trein op weg naar ‘Trooping the Colours’. Helaas kwam de wens van Marjolein uit, want die wilde paarden zien. Wij hebben 2 uur zitten kijken naar paardenkonten, van de Royal Horse Artillery! Uiteindelijk toch nog genoeg kunnen zien, van deze mooie traditie.

Na de parade snel naar de boot en om 1600 uur weer weg uit Londen, terug naar onze vertrouwde plek bij Queensborough.