rondje atlantische oceaan

Oversteek naar Bermuda

16-05-2015 16:53

DAG 1: Pos 19-00N 63-17W tijd 2100 lokale tijd. (Positie op de kaart)  Na 3 1/2 week in Sint Maarten gelegen te hebben zijn wij eindelijk op weg naar Bermuda. 880 nm dus ongeveer 8 dagen Sint Maarten was nog leuk,Sunset Beach, de Yacht Club, Philipsburg, Carnaval, een aantal collega's weer gezien en een gezellige bbq op het strand. Maar wij hadden altijd in ons achterhoofd dat wij weg moesten.Gelukkig kwam afgelopen week de Volonte en de White Witch van de British Virgin Islands terugvaren naar Sint Maarten. Dat was natuurlijk erg gezellig waardoor de voorbereidingen door wat sociale activiteiten weer wat gehaast moesten worden afgerond. Uiteindelijk zijn we dus op maandag 4 mei vertrokken samen met de Volonte en de White Witch. Hopelijk sturen jullie weer veel berichtjes op het blog want dat is voor ons een enorme boost. Wat jullie nog niet weten is dat wij sinds kort een 4de bemanningslid hebben: Brandt De Vries. Maar daar vertel ik morgen wel wat over.

DAG 2: 2000 lokale tijd, positie 21-13 N 63-30W. (Positie op de kaart) We hebben een mooi nacht gehad met een mooie maansopkomst en een mooie zonsondergang en opkomst. De eerste 24 uur hebben we zelfs 142 nm afgelegd. Dat klinkt als een record. Zoals beloofd hier een korte introductie van onze opstapper: Brandt de Vries is een 22 jarige Nederlandse student die 2 maanden geleden richting het Caribisch gebied is vertrokken om met een Amerikaanse catamaran mee te varen naar Europa nadat hij eerst een paar maanden in het Caribisch gebied met een Nederlands schip had rondgevaren. Op de Amerikaanse catamaran klikte het niet met de bemanning en voelde hij zich niet op zijn gemak om de oversteek met hun te maken. Hij heeft toevallig Eric en Denise van de Volonte leren kennen en hoopte op een plekje bij hun aan boord voor de oversteek. Wij willen hem wel meenemen, maar een hele oversteek is wel lang want je moet veel privacy opgeven. Bij ons aan boord was nog een bedje over en wij vinden het fijn om een ervaren zeiler bij ons te hebben zodat wij minder vermoeid in Bermuda aankomen. De eerste dagen heeft hij zich al erg nuttig gemaakt en vanavond loopt hij zijn eerste zelfstandige Hondewacht. Misschien dat we hem helemaal niet meer naar de Volonte laten gaan. Verder gaat het voorlopig dus goed met een Oostenwind van 15-20 knopen. Hopelijk houden we dat nog een paar dagen aan. Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het blog.

DAG 3: positie 23-23N 63-50W tijd 1900 lokale tijd (UTC+4). (Positie op de kaart) Vanochtend hadden we een leuke verrassing want de Volonte was vannacht naar ons toe gevaren. Zij zaten Westelijk van ons maar nu zitten ze dus binnen de mijl en kunnen we lekker kletsen op de VHF radio. Verder hebben we op onze korte golf radio een paar keer per dag contact met andere Nederlandse zeilboten. Zo hebben we vandaag de Ojala gehoord, de Win2win, White Witch en de Puff. Erg gezellig en altijd prettig als je ook van hun wat extra weer informatie krijgt. Ook zijn wij een kinder quiz begonnen. Wij stellen iedere dag 5 vragen aan de kinderen van de White Witch en de Volonte, vragen in de trant van noem zoveel mogelijk voorwerpen aan boord met de letter R. Verzin het maar eens, maar ze kwamen tot 64 voorwerpen! Volgens mij vinden de kids het leuk en zijn ze een paar uur zoet met het uitzoeken hoe ver het bijvoorbeeld is naar Bermuda. Met Brandt gaat alles goed aan boord en hij heeft zijn eerste zelfstandige wacht gelopen.  Hij doet van alles en geniet met volle teugen. Door hem lopen wij minder de wacht en dat is erg prettig. Morgen komt er mogelijk wat minder wind, maar dat zien wij dan wel weer. De eerste 300 nm zitten er al op, nog iets meer dan 500 te gaan.

DAG 4: positie 24-58N 063-58W lokale tijd 1900 uur. (positie op de kaart) De nacht is wederom rustig verlopen. Helaas is de windgaan liggen en hebben we het nog een paar uur geprobeerd met het grootzeil over bakboord en de Genua over stuurboord. We liepen nog maar 2 knopen en dat is voor ons echt te langzaam dus de motor is gestart en met 4.3 knopen varen wij weer richting Bermuda. Over 1 uur zitten wij op de helft dus dan mag de zak drop open! Ik heb net een heerlijke Jamie Oliver maaltijd gemaakt. In het proces dacht ik even dat ik de inverter had opgeblazen. Gelukkig was het alleen een zekering en heeft Marjolein die weer vervangen. Als ik het weer heb gechecked en dit bericht heb verstuurd gaan we een spelletje Qwirkel spelen met zijn drieen. Houdt ons zo weer een uur zoet! De Volonte is vandaag harder dan ons gevaren dus we zijn weer alleen op de grote oceaan.

DAG 5: positie:26.34N 63.57W, lokale tijd:19.15 (Plaats op de kaart) De motor is alweer 3 uurtjes lekker aan het brommen,met 5 knopen varen we over het abnormale stille water. Het is wachten tot we er zijn, we vermaken ons met af en toe een film, spelletjes en slap ouwehoeren. Ik vraag me af wat er onderwater onder ons allemaal afspeeld. Mischien een grote reuzen manta of wat walvissen die rustig onder onze boot doorzwemmen, zonder zich te laten zien. Vanmorgen wel een paar dolfijnen gezien die druk aan het jagen waren en we hebben elke dag even gezelschap van een vogel waarvan we ons afvragen wat voor soort het is. 's Nachts houdt Sale me wakker door te miauwen en met mijn voeten te spelen. Het is elke dag leuk om de berichten van iedereen op ons blog te lezen, een momentje van de dag waar we echt naar uitkijken. Gisteren was er wel een uitspringer en dat was van mijn hippe oma van 85 die nu ook een "veegding" heeft waarmee ze onze verhalen volgt en nu dus zelfs al berichtjes plaatst.

DAG 6: positie, tijd . (Helaas.. vergeten door te geven vandaag) Vannacht een rustige nacht, alhoewel het lastig slapen is met een ronkende motor naast je hoofd. Marjolein had daar niet zoveel last van want die had oordoppen in gedaan en Brandt was te moe om er wakker van te liggen. Marjolein en ik hadden nog een film gekeken gisterenavond. Gezellig met zijn tweeen op de bank hangen en zo nu en dan naar buiten om alles te controleren. Op de honderden sterren na konden we niets zien, pas na de maansopkomst om 2330 zag je weer wat. Vanochtend heb ik een aantal berichten kunnen versturen en heb nog contact gehad met de Adio (Gabriel en Nina), onze Duitse vrienden. Zij zijn rechtstreeks onderweg naar de Azoren en zitten zo'n 300 mijl ten Oosten van ons. Vandaag hebben we de motor uitgezet en zijn we gaan zwemmen. Wat gaaf was dat, je keek een enorme afgrond of leegte in. Ook wel een beetje spannend maar we hebben leuke foto's gemaakt. Lekker onder de boot doorzwemmen en genieten van het blauwe water. Wij zijn alle drie weer veilig aan boord geklommen, alhoewel we alle drie soms een onbehaaglijk gevoel hadden. Je voelt je ineens kwetsbaarder of machteloos. In de middag begon het te waaien en even snel werken met zijn drieen zorgde ervoor dat we weer konden gaan zeilen. Heerlijk 5.5 tot 6 kts richting Bermuda met een rustig zeetje. Op zich gaat het prima met Brandt aan boord, de sfeer is goed en we hebben veel lol. Met name over de kat Sale. Die houdt je wel bezig tijdens de donkere wachten. De kinderquiz zal nog 1 of 2 dagen duren en de vragen zijn een beetje op. Dus als iemand nog een leuke vraag weet dan houden wij ons aanbevolen. Iets met zeilen, of deze reis of gewoon iets wat kinderen wel weten van TV of school (bijv: hoever is het naar Nederland, noem zoveel mogelijk dingen op aan boord die beginnen met de letter R of hoe wordt het dier genoemd waarop je een tros belegd etc). De kids zijn 7,9, 10 en 11 jaar oud. Natuurlijk vinden wij het ook leuk om gewoon een berichtje van jullie te horen, dus blijf die reacties op het gastenboek plaatsen. Wij zitten nu 6 dagen op zee dus morele steun is altijd welkom. Tot morgen!!

DAG 7: positie 30-46N 64-31W lokale tijd 1930. (Positie op de kaart) Heel de nacht hebben wij kunnen zeilen, maar we moesten wel even het zeil kleiner maken want de wind trok aan tot 20kts. Brandt had een primeur, zijn eerste maansopkomst tijdens zijn wacht. Vandaag gaat het nog steeds voorspoedig en hebben we de 100nm grens gepasseerd. Morgen middag zullen we afmeren in Bermuda. Vandaag hebben wij niet veel gedaan: Marjolein heeft foto's uitgezocht, Brandt heeft de 2de Pirates of the Caribian gekeken en ik heb nog even geslapen en 's avonds weer een heerlijke Jamie Oliver maaltijd gemaakt. Wij zullen waarschijnlijk een paar dagen in Bermuda blijven; water laden, 100 ltr diesel, boodschappen doen, de was, boot opruimen en weer opladen voor de komende trip van 1700 nm. Maar het belangrijkste is natuurlijk de verjaardag van Marjolein. Die is 15 mei jarig en dat vieren wij dus op Bermuda, met hopelijk heel veel andere Nederlandse zeilboten. Jullie kunnen mij alle felicitaties opsturen (stephan@glsr.nl) of op de dag zelf bellen naar 0651268019. Het zou echt leuke zijn als ze veel reacties krijgt want ze mist jullie wel.