rondje atlantische oceaan

De oversteek naar de Carib

22-01-2015 13:22

De oversteek.

Dag 1

30-12-2014 11:00 positie:  16-56.1N  26-57.0W Nederlandse tijd: 11.00 uur. (Positie op kaart) Dinsdag 30 december. We zijn gisteren om 12.00 uur vertrokken vanuit Mindelo samen met de Volonte. We zijn nog even langs de Puff en de Windover gevaren want die lagen daar nog ten anker. Onder luid getoeter van hun zijn we de haven uitgevaren. De laatste dagen stonden weer in het teken van voorbereidingen: weerkaarten bekijken, boodschappen doen, boot zeevast krijgen, water laden, laatste klusjes etc. Eigenlijk kom je iedere keer weer tijd tekort. De Kaap Verdische eilanden zijn ons overigens prima bevallen. Sao Antao en St Vincente waren bijzondere eilanden om te bezoeken en heel veel mensen wilden ons helpen. Wonderbaarlijk veel mensen spraken ook nog eens Nederlands! Afgelopen dag en en nacht hebben we verschillende winden gehad, maar sinds gisteravond waait het 20 tot 25 kts uit het oost-noordoosten en schieten we aardig op. Door deze wind staan er wel veel golven waardoor het inslingeren letterlijk gebeurd. We voelen ons nog niet 100 procent happy, maar dat zal de komende dagen wel langzaam veranderen. De Volonte hebben we helaas niet meer in zicht en ook niet op de Radio. Hierdoor zal de communicatie via de mail moeten verlopen. Ik hoop dat we ze snel weer zien want het is toch prettig om met z'n tweeen de tocht te kunnen maken. Vlak voor vertrek kregen we nog een zak met kadootjes en opdrachten van Denise. Gisteren moesten we een foto maken met Sale in onze nek en vandaag staat een actiefoto op de planning. Ben benieuwd welke opdracht ons morgen te wachten staat.

Dag 2

31-12-2014 20:02 positie: 16-47.4N 30-07.8W, Nederlandse tijd: 1915. (Positie op de kaart) We hebben er nu 2 dagen op zitten en hadden een goede snelheid dus de eerste 280 mijl zitten er al op. Nu nog 1800 mijl te gaan! Vannacht hadden we een ruige zee en windstoten tot 35 kts. Er kwam veel water de kuip in dus ben ik in de kajuit gebleven en heb zo nu en dan naar buiten gekeken. Vannochtend besloten we om het grootzeil naar beneden te halen en alleen op de Genua verder te zeilen.Hetgaat daardoor iets langzamer, maar we kunnen nu bijna recht voor de wind zeilen en dat is iets beter.Met een flauw zonnetje konden we wat kleine dingen doen. Het kost wel veel moeite om je ergens toe te zetten. Vanmiddag hadden we ook nog eens mazzel want een grote golf brak vlak naast de boot er stroomde 100 liter water de kuip in. De luikjes naar de kajuit stonden open en de laptop stond op de tafel maar al het water bleef gelukkig in de kuip. Wel waren wij allebei weer zeiknat. We moeten alert blijven, want de golven zijn nog steeds hoog. Vanavond vieren we oud en nieuw hier op een aparte manier! Vanaf hier wensen wij iedereen dan ook een gelukkig nieuwjaar! Tegen de tijd dat wij in Barbados zullen aankomen is iedereen alweer 1 week aan het werk en zijn de eerste goede voornemens alweer gebroken.

DAG 3

01-01-2015 23:42 positie 15-41.6N 32-27.5W NL tijd 2200 uur. (positie op de kaart) Vanmiddag om 1200 waren we 3 dagen onderweg en hadden 405 mijl afgelegd. Dat is 135 mijl per dag en voor ons een goed gemiddelde. Oud en nieuw hadden we ons wel anders voorgesteld (mooie sterrenhemel, rustige zee, glaasje sap en een dikke zoen). In plaats daarvan stond ik buiten alles te controleren, ging de windmeter naar 35-40 kts, lag Marjolein te slapen op de vloer in de kajuit en waren er alleen maar donkere wolken. Ik hoop dat jullie het beter gevierd hebben! We raken een beetje ingeslingerd en ik kon de afwas doen (in 3 etappes), en zelfs wat koken. Verder hebben we met andere Nederlandse boten 1 of 2 keer per dag contact om even te horen hoe het gaat en om het weer door te spreken. Dat is toch wel fijn om een bekende stem te horen. Verder hebben we onze goede voornemens doorgesproken maar op dit moment kunnen we er niet veel meedoen en zijn het eerder langetermijnplannen geworden. Groeten vanaf de Atlantische Oceaan.

DAG 4

02-01-2015 23:09 Dag 4 zit erop en vannacht heb ik heel diep kunnen slapen. De wind was iets gezakt waardoor we iets rustiger lagen. Vanmiddag hadden we een lekker zonnetje, rustige wind, niet te hoge deining! Hier moesten we even van genieten, lekker in de kuip de muziek keihard gezet en met zijn 2-en staan meeblerren. Helaas was het van korte duur want de eerste donkere wolken begonnen zich te formeren. Dit zou kunnen tot een squall (veel wind en regen uit een bui). We hebben iets meer wind gehad en een beetje regen dus dat viel nog mee. Het avondeten bestond uit een cup a soup met wat verse groenten. Het vult en we houden alles binnen gelukkig.  Met de andere Nederlandse boten gaat het goed. De Verleiding komt morgen aan op de Kaap Verdische eilanden, de Puff zit 1 dag varen achter ons (die is ook 1 dag later vertrokken) en de Volonte zit 60nm Noord van ons. Zij hadden vandaag een vis (Dorado) gevangen en er heerlijk van gegeten. Sale en ik vinden het erg jammer dat we van Marjolein niet mogen vissen! Aan de andere kant is het misschien ook wel goed, want iedere ochtend moet ik weer 1 of meerdere dode vliegende vissen van het dek gooien en dat vindt ik al niet zo prettig. Gelukkig heeft Sale ze nog niet gevonden!

Dag 5

03-01-2015 21:00 positie; 15-02.0N 36-53.0W. Nederlandse tijd 2100 uur. (Positie op de kaart) Wat we kunnen gebruiken is wat berichtjes van jullie op ons gastenboek. Wij zijn nu 6 dagen onderweg en hebben zo´n 700 mijl afgelegd en de vermoeidheid begint toe te slaan. Dus een morele opsteker is van harte welkom! De deining heeft ons de eerste dagen erg door elkaar geschud en we zijn dan ook erg moe. Zo moe dat ik vannacht op de bank in slaap was gevallen en pas een paar uur later wakker werd. Normaal kijken we altijd om de 20 minuten even buiten hoe alles ervoor staat. Gelukkig heeft de BATJAR ons veilig door de nacht gevaren. Vandaag was het hoogtepunt een koopvaardij schip die op minder dan 1 mijl achter ons langs voer. Ik heb hem nog even opgeroepen om de VHF te testen. Zo´n grote oceaan en dan elkaar zo dicht passeren. De deining was vandaag een stuk minder waardoor we wat meer in en op de boot konden doen. Allereerst weer alle dode vliegende vissen weghalen, de dode plantjes overboord gezet, de VHF antenne verwisseld met die van de radio, losse spullen op het dek opgeruimd, de afwas, een grote bak sla gemaakt en een filmpje gekeken. De komende dagen moeten we het weer goed in de gaten houden want er komt misschien een TROG aan (zoek maar op internet op). Dat kan veel wind en buien betekenen! Hopelijk kunnen wij ervoor blijven maar dat betekent dat de Puff er wel misschien last van kan krijgen. Wij wachten op jullie berichtjes terwijl wij langzaam de mijlen aftellen naar de 1040 (dat is de helft).

Dag 7

04-01-2015 21:40 positie; 15-00.00N 39-33.0W dag zondag 4 jan tijd NL 2130. (positie op kaart) Alle gaat goed hier! Vandaag weinig gedaan, relatief rustig weer gehad maar de avond bracht weer harde wind. Slapen is nog steeds lastig ook omdat het in het achteronder erg warm is. Gelukkig zijn we bijna op de helft dus het aftellen kan dan echt beginnen. Aankomst Barbados: woensdag 14 jan of vrijdag 16 jan.

Dag 8

06-01-2015 00:05 positie: 15-02N 42-02W dinsdag 6 jan NL tijd 0005. (positie op kaart) Vanwege een limiet op mijn zendtijd kan ik niet iedere dag meer een blog update sturen. Het is namelijk belangrijker voor ons om een weeroverzicht binnen te halen. Alles gaat goed aan boord, we hadden zelfs brood gebakken vandaag, hoewel die wel een beetje zwaar op de maag viel. We zijn allebei wel moe want de golven blijven van alle kanten komen en daarom slingert de boot enorm heen en weer. Dinsdag kan het aftellen beginnen want dan zijn we op de helft van de trip naar Barbados. We krijgen nog wel een paar dagen veel wind maar we zijn nu wel wat gewend, en dat maakt de overtocht alleen maar sneller. De Volonte had wat problemen met hun Genuazeil, die was losgekomen en in het water beland. Gelukkig is alles goed alleen liggen ze nu nog wat verder achter ons. Hierdoor denk ik niet dat wij ze nog gaan zien deze oversteek. Jammer want het was wel gezellig om even te kunnen kletsen op de VHF radio.

DAG 9

06-01-2015 23:37 positie 15-06.0N 43-28.0W NL tijd 2115. (Positie op de kaart) Vandaag een rustige dag gehad. De deining was een stuk minder maar er was wel genoeg wind om lekker door te kunnen varen. Hierdoor konden we vandaag weer eens lekker koken en genieten van de tocht in plaats van door de boot gegooid te worden. We voelen ons allebei gelijk een heel stuk beter. Het weer de komende dagen blijft ook want het verwachte slechte weer blijft zuidelijk van ons. Gelukkig hebben we iedere dag contact met andere Nederlandse boten zodat we ook van hun nog een weerupdate ontvangen en dat we gezamenlijk het weer kunnen bespreken. Ook krijgen we nog ideeen voor het eten want na verloop van tijd weet je niet meer wat je met paprika en uien kan maken. Dus als iemand nog goede ideeen heeft voor avondeten dan houden we ons aanbevolen.

DAG 11

09-01-2015 11:59 Vrijdag 9 januari Positie 15-05.6N 47-30.0W NL tijd 06.00 uur. (positie op kaart) We hadden wat problemen met onze modem van de radio waardoor ik 2 dagen bezig ben geweest alles na te lopen. Gelukkig doet deze het weer en kunnen we jullie weer laten weten hoe het gaat. Op dit moment gaat het goed, maar we hebben eergisteren wel veel last gehad van de TROG. we dachten dat die zuidelijk van ons zou blijven, maar niets was minder waar. Woensdagochtend begon de wind te draaien naar het zuidoosten en nam snel in kracht toe. Voordat we het door hadden stond er een steady wind van 35 kts. Gelukkig hadden we alleen de Genua uit staan, maar die stond nog wel over stuurboord, waardoor we onze koers moesten verleggen naar het Noordwesten. De wind werd steeds sterker en al snel stond er steady 40 kts wind met regelmatig lange tijd een wind van 50 kts. De golven namen snel toe en we verkleinde ons zeil nog meer tot 1 klein puntje. We wilden niet meer draaien om tegen de wind in te gaan, maar bleven nu met de wind in de rug richting het Noordwesten varen. De wind was zo sterk dat ook de wolken een golfpatroon kregen. Gelukkig zagen we vanuit het zuidoosten dat het weer ging opklaren en na 6 uur was het ergste dan ook voorbij. Uiteindelijk zijn we van 15N naar 16N geschoten (60 mijl Noordelijker). Dat moesten we weer goed maken en zodra het kon hebben we onze zeilvoering aangepast en zijn we richting het zuidwesten gaan varen. Het heeft ons de hele donderdag gekost om weer in de buurt van 15N te komen. Gelukkig was de wind weer terug gedraaid naar het oosten en hadden we alleen donderdagochtend nog een beetje last van de deining. Daarna hebben we heerlijk kunnen zeilen. Wat een verschil met wat er in de weerberichten stond. Wederom een bewijs dat je je niet blind moet staren op weerkaarten en GRIB files. We schieten nu al aardig op en zitten op 47-30W, Barbados ligt op ongeveer 58-30W dus we verwachten nog steeds op woensdag of donderdag aan te komen. De Volonte en de Puff zijn ook over de helft en zijn druk bezig met aftellen. Voor de Volonte blijven de kleine ongelukjes maar doorgaan. Gelukkig kunnen we via de mail en door het SSB netje hun nog een hart onder de riem steken. En natuurlijk wil ik via deze weg mijn moeder feliciteren, die was namelijk 8 januari 78 geworden.

Dag 12

10-01-2015 09:09 Positie:14.51N 48.43W Ned tijd 21.00 onze tijd 18.00. (positie op de kaart) Eerst wil ik iedereen even bedanken voor de lieve berichtjes en bemoedigende woorden op het gastenboek dat doet ons echt goed! Vandaag hebben we een mooie dag gehad, zonnetje, windje in de rug, lange deining van achter precies hoe we deze oversteek hadden voorgesteld. We hebben opgeruimd en zelfs even gedouched in de kuip. Dit was hard nodig want ik had al een vogelnestje op mijn hoofd! De sfeer aan boord is goed maar ik kan niet wachten tot we land in zicht hebben, de nachten zijn namelijk erg lang, maar lang leve films en series. Helaas hebben we vanwege het weer nog maar 1 zonsondergang gezien en nog geen enkele zonsopkomst! Vandaag hebben we 2 vogels gezien, een soort kruising tussen een Jan van Ghent, een meeuw en een papagaai! We zijn dus op de goede weg. Ook zijn we erachter dat vliegende vissen niet vliegen boven de 40 knopen. Als we weer internet hebben zullen we een blog weiden aan tips en trics voor de aanstaande vertrekkers. Tot morgen allemaal.

DAG13

10-01-2015 21:00 Positie: 14-26N 50-50W NL tijd 2100. (positie op de kaart) De rustige periode was van korte duur. Afgelopen nacht hebben wij bijna niet geslapen want er kwamen regelmatig dikke regenwolken over met veel wind en regen (squalls). De wind neemt dan snel toe en verandert van richting waardoor we met zijn tweeen de zeilen steeds moesten aanpassen. De buien duurden tot een uur of 0800 daarna klaarde het wel op maar de wind is nog krachtig 20-25 kts. De golven komen ook weer van diverse kanten waardoor we in de boot aardig door elkaar geschud worden. Het leven komt dan een beetje tot stilstand want je kan niet veel doen. 's Middags klaarde het gelukkig wel op zodat we de zeilkleding gelijk te drogen konden leggen. Ja, jullie lezen het goed, het was zo slecht weer vannacht dat we onze zeilkleding weer aanhadden. Verder hebben we een kleine klapgijp gehad waardoor de katrol waar de bulletalie mee vast zat kapotgetrokken werd. Gelukkig verder geen schade aan het grootzeil, maar het blijft opletten met die stevige wind en snel opkomende buien. We zijn nu wel aan het aftellen want we vinden het wel mooi geweest. Hoe zat dat ook alweer met de laatste loodjes? Over spreekwoorden gesproken! Weet iemand nog goede spreekwoorden over katten? Wij konden alleen verzinnen: 'de kat in het donker knijpen' (wat dat ook mag betekenen) en 'als de kat van huis dansen de muizen op tafel'. Sale is dan wel een muis want zodra wij even buiten zitten en er staat binnen nog iets op de aanrecht of op de tafel dan zit zij dat alweer soldaat te maken. Nog 520 mijl, 3 nachten op zee en dan lekker aan de cocktail en biefstuk!

Dag 14

12-01-2015 09:48 Positie: 14-15N 53-24W. Maandag 12 januari 0100 uur. (positie op de kaart) Er staat nog steeds een stevige wind van 20-25kts en de golven zijn 3 tot 4 mtr hoog, maar vandaag hebben we wel wat dingen aan boord kunnen doen. Afgelopen nacht hadden we een golfbreker achterop het schip waardoor er water via het luik het achteronder in sloeg. Bakboordsbed, de lakens en een kussen waren nat, en natuurlijk gebeurde dit weer toen Marjolein in bed lag dus moest Marjolein verhuizen naar stuurboordsbed. Gelukkig was het vandaag ook weer droog en konden we alles in de zon te drogen leggen. Verder had ik tijd om het vooronder op te ruimen. Daar ligt het afval (lege flessen, papier en glaswerk) en hadden we nog wat groenten en fruit liggen. We hebben nu nog wat tomaten, uien, prei, appels en citroenen over, de rest kon overboord. Daarna de afwas gedaan en de kajuit een beetje schoongemaakt. Dat valt overigens niet mee als je je steeds vast moet houden, anders vlieg je van links naar rechts. Helaas viel een zak suiker op de grond dus kon ik nog wat verder gaan met schoonmaken. Het was tussen de vloerdelen gekomen en onder de vloer. Aangezien dit wel eens wat beestjes kan aantrekken heb ik de vloerplaten eruit gehaald en ben daaronder alles gaan schoonmaken. Zo ging mijn wacht wel snel voorbij! Marjolein was om 1200 uur weer wakker (die loopt iedere nacht van 0100 tot 0700 uur) en hebben wij gelijk, maar warm eten gemaakt. Macaroni met kaas, ui, prei en ham uit blik. Het smaakte beter dan ik verwacht had en we hebben nog over (voor morgen of tijdens de nachtelijke uren). Daarna had ik nog puf om een brood(je) te maken. Ook deze was goed gelukt en met wat jam erop was ons avondeten ook weer verzorgd. De nacht is nu weer aangebroken en het is wederom pikkedonker. Dit komt door de wolken die ´s avonds ontstaan. Als de wolken een beetje openbreken wordt je wel getrakteerd op een hele mooie sterrenhemel. Jammer dat je zoiets niet of nauwelijks kan zien in Nederland. Dan moet je echt naar een donkere plek op de aarde. Iets anders indrukwekkend zijn de golven. Als je buitenzit in het donker hoor je steeds de golven breken. Een beetje hetzelfde als dat je naar het strand rijdt en als je uit je auto stapt en dan het geweld van de golven al hoort. Met name in het donker is dit een indrukwekkend en soms beanstigend geluid. Zeker als zo´n golf naast of onder of tegen je boot aan breekt. Je merkt dan gelijk dat de boot gaat surfen en alle kanten op gaat. Je valt dan als het ware van de golf af. Ik denk dat surfers weten hoe dat voelt, maar hier midden op de Atlantische oceaan blijft het spannend en zijn we er allebei nog niet aan gewend. Aankomst in Barbados plannen we nu op woensdagmiddag, maar dat kan altijd weer veranderen.

Dag 15

13-01-2015 04:40 positie: 13-58N 55-04W dinsdag 13 jan. NL tijd: 0430. (positie op de kaart)  Vandaag was een dag van gewoon doorbijten! De laatste loodjes beginnen inderdaad zwaar te worden. De golven blijven de boot en ons lekker heen en weer schudden en na 2 weken begint dat erg vermoeiend te worden. Gelukkig scheen de zon wel en konden we even buiten zitten en nog een beetje proberen onze bruine kleur in stand te houden. Heerlijk onbekommerd totdat je dan via de mail iets te horen krijgt over de aanslagen in Frankrijk! Wat een drama, en hopelijk gaat dit niet verder escaleren. Waarom was dit nu weer nodig, wie wint hier iets mee? Voorlopig moeten wij ons maar concentreren op het veilig aankomen in Barbados. We verwachten woensdagmiddag aan te komen dus nog maar 1 nacht op zee. De Volonte komt waarschijnlijk op donderdagochtend binnen en de Puff denkt zaterdag in Martinique aan te komen. Ben benieuwd wat er allemaal te doen is in Barbados?

Dag 16

14-01-2015 03:09 Positie: 13-51.5N 58-21.3W tijd NL 0309 woensdag 14 januari. (positie op de kaart) De laatste 100 mijl. Op een afstand van 2080 mijl is dat natuurlijk niets meer. De wind blijft goed doorblazen dus de aankomst zal ergens vanmiddag zijn. We zullen Barbados aan de Noordkant passeren en dan Port St George binnenlopen om in te klaren. als het dan nog licht genoeg is varen we 10 mijl om de zuid om ten anker te gaan bij Bridgetown (de hoofdstad) in Carlisle Bay. We hebben al een aantal dingen die we willen gaan doen: zwemmen met schildpadden, Harrison's Cave bezoeken, snorkelen op het koraalrif en lekker over witte bounty stranden lopen. Aan boord was vandaag niet veel te beleven, behalve dat we de laatste avond op zee gevierd hebben met een film, popcorn en 1 biertje!

IN BARBADOS

15-01-2015 09:16 Positie Port St George, Barbados. (Plaats op kaart) Woensdagmiddag 1500 uur lokale tijd zijn we in Barbados aangekomen. We zijn eerst voor Port St. George ten anker gegaan om de schroef te controleren. Daar zat inderdaad nog zeewier in. Verder moesten we de Genua naar beneden halen want we konden hem niet oprollen. Na deze stop zijn we anker op gegaan en 200 mtr doorgevaren naar de brandstofkade. vanaf daar konden we ons inklaren bij de douane, immigratie en de medische dienst. Port St. George is eigenlijk een kleine lagoon waar de welgestelde een woning op het land en boot in het water hebben liggen. Verder is er alleen plek voor een aantal superjachten, en die liggen er dan ook! Wij konden alleen even aan de brandstofkade blijven liggen. Gelukkig lang genoeg om te gaan uiteten. Vlakbij was de Yacht Club, een mooi plekje bij die lagoon met superleuke bediening, heerlijke loungestoelen, een paar heerlijke cocktails en overheerlijke steaks. Bij de eerste hap (aardappelpuree met rode kool en groene asperges stopte voor Marjolein en mij even de wereld. Wat was dat lekker! De steak kon het bijna niet overtreffen maar deed dat wel. Dit diner hebben we dan ook betaald met het geld wat we van CAS LADIES rugbyteam hadden gekregen, bij ons vertrek! Bedankt dames, na 16 dagen op zee waren we hier echt aan toe. Na het eten hebben we losgegooid en op onze 'oude' ankerplek weer het anker uitgegooid. Nu kunnen we weer gaan wennen aan een normaal ritme! Morgen doorvaren naar Carlisle Bay en daar de Volonte opzoeken.