rondje atlantische oceaan

Eindelijk Isle of Wight

13-07-2014 09:27

Op vrijdag 5 juli lagen we voor de 3de keer ten anker bij Isle of Wight. Na de eerste keer met slecht weer gevlucht te zijn naar Langstone Harbour en de 2de keer met motorpech terug gezeild naar Portsmouth waren we benieuwd of het nu wel zou lukken. De vooruitblik was niet goed want toen we Portsmouth verlieten kwam er vlak na vertrek enorm veel rook uit de motor. Hij was oververhit en we moesten hem dan ook uitzetten. Gelukkig waren we al buiten de haven en konden we zeilend naar onze ankerplek bij Cowes. Aangezien we dachten dat het probleem aan een pakking lag (van de zoutkoelwaterpomp) gingen we zaterdag met het bijbootje naar Cowes om daar naar op zoek te gaan. De overtocht was behoorlijk nat want er stond aardig wat wind en de zoektocht leverde geen nieuwe pakking op. Wel besloten we dat we daar 's avonds naar het Nederlands elftal gingen kijken. Wat een thriller tegen Costa Rica, maar door de extra tijd en penalty's was het wel echt donker toen we weer in ons bijbootje stapten en terugvoeren naar de Batjar. Dat was nog even zoeken maar uiteindelijk waren we rond 0030 weer terug aan boord.

Zondag heeft Marjolein aka Elizabeth, haar monteurstaak weer op zich genomen en een (zelfgemaakte) nieuwe pakking in de zoutkoelwaterpomp geplaatst. De motor startte en alles deed het weer goed, waarschijnlijk was het probleem van de oververhitting veroorzaakt door mij, want ik had de wierpotfilter schoongemaakt maar niet meer er goed op teruggeplaatst waardoor het koelwatersysteem lucht aanzoog in plaats van koelwater.

Zondagmiddag was het dan zo ver en gingen we anker op en voeren we Cowes binnen, na drie mislukte pogingen eindelijk op Isle of Wight. Gelijk maar een buskaartje gekocht en op weg naar Newport, maar hoe zoiets gebeurd weet ik niet, maar in plaats van sightseeing waren we daar opeens aan het winkelen!? In ieder geval kwamen we terug met nieuwe (wandel) kleren voor Marjolein. 's Avonds zijn we wezen uiteten bij the Fountain Inn want voor 9,99 pond kregen we daar 2 hoofdgerechten en het was echt lekker.

Maandag 7 juli was het dan zover: wandelen en sightseeing over Isle of Wight. Met de bus zijn we naar Niton gegaan (zuidelijk puntje) en vanaf daar zijn we gaan wandelen naar Blackgang Chine, daarna naar Shorwell, Brighstone en Motistone. Gelukkig konden we nog een klein stukje met de bus en hebben we een paar keer gelift. Wij (of eigenlijk ik) wilde nog wandelen door Brighstone Forest en daarna door naar the Needles, maar het liep al tegen de middag. Wandelen over Isle of Wight was prachtig, natuurlijk geholpen door het mooie weer en de mooie vergezichten, de krijtrotsen en glooiende landschappen. Precies zoals je Engeland in gedachten hebt. Na Black Forest kregen we een lift van een oudere vrouw (Elisabeth), die eigenlijk nooit lifters meeneemt, maar nu wel was gestopt voor ons. Ze nodigde ons gelijk uit voor thee en voor dat we het wisten zaten we in een mooie tuin bij een oud Engels landhuis uit 1500, met Harold haar man en Elisabeth aan de thee. Heerlijke mensen die het drukke leven uit Londen waren ontsnapt en nu (gepensioneerd) op Isle of Wight wonen. Wij zijn altijd welkom om bij hun te blijven slapen! Harold stond erop om ons weg te brengen naar the Needles, maar natuurlijk moesten we eerst even zijn boot bekijken die in Yarmouth ligt. Uiteindelijk kwamen we rond 1630 bij the Needles aan, dachten wij. We werden door Harold afgezet op de plek waar autos nog kunnen komen, en om de een of andere reden is daar een mini pretpark gebouwd, inclusief kabelbaantje. The Needles liggen echter nog 3 kilometer verder, we zagen ze wel liggen, maar waren na deze dag vol belevenis te moe om er nog naar toe te lopen. Gelukkig gaan we ze later nog van dichtbij zien, maar dat verhaal komt later.

Dinsdag 8 juli heeft Marjolein nog een V-snaar vervangen en heb ik de boot verder opgeruimd. 's Middags kwamen Harold en Elisabeth nog even langs en zij hadden scones meegebracht met verse aardbeien. Leuk om ze nog even te zien en met een nieuwe mascotte aan boord gingen we rond 1900 uur richting Beaulieu river.