rondje atlantische oceaan

leven aan boord

30-06-2014 19:27

 

Deze keer een klein stukje van mij (Marjolein). Niet over wat we gedaan of beleefd hebben, maar hoe het ons en dan vooral mij bevalt aan boord. Niet zoals thuis doe je namelijk gewoon even het licht aan en laat het branden ook al is  het niet nodig. Nee, je moet hier heel erg bewust zijn van wat je gebruikt en waarom. De afgelopen dagen hebben we namelijk een tekort aan energie, omdat onder andere de batterijlader stuk is. Hierdoor zijn we nu afhankelijk van de wind en de zon. We leven nu veel bewuster.  Dit hebben mijn ouders mij vroeger al geprobeerd bij te brengen. Ik denk dat ik wel een paar honderd keer te horen heb gekregen in mijn leven dat ik het licht uit moest doen. Water en gas hebben we maar beperkt dus als we water koken halen we hier eerst een bekertje uit voor Steef, de theeleut, dan gaan de eitjes erin en daarna gebruiken we het water om mee af te wassen. We zijn nu zes dagen op zee (ten anker of aan een boei) In een haven liggen is duur, daarom liggen we zoveel mogelijk aan een boei of ten anker. Dit betekend dat we niet zomaar eten kunnen gaan halen bij de supermarkt om de hoek.We proberen dan ook zo min mogenlijk te verspillen (dus ook de paprika die al een klein beetje begint te schimmelen kan je nog gewoon eten, gewoon even een stukje weg  ). Als we naar een supermarkt moeten om eten te halen zijn we gemiddeld 2 uur onderweg doordat we uit moeten zoeken waar de supermarkt is, bijboot gereed moeten maken en er vaak heen moeten lopen. Verder speelt het leven zich op de boot veel meer buiten af dan thuis. Tijdens het zeilen ben je uiteraard lekker buiten, maar ook in een haven of ten anker liggend zitten we nog geregeld buiten en als we binnen zitten staat toch alles nog open. We pakken snel een boekje erbij, breiwerk, of we gaan een spelletje spelen. Dat laatste vind Steef zooooo leuk! Hier hebben we trouwens ineens heel veel tijd voor, omdat we geen televisie hebben.  Nu keek ik thuis al niet veel televisie, maar toch gaat in de avonduurtjes vaak dat ding aan. Je bent zo weer drie uur verder. Serie hier, nog een serie en een filmpje erachter aan. Zonde van de tijd denk ik elke keer weer. Wat dat betreft vind ik het echt heerlijk hier aan boord.

Ik kan wel wennen aan dit leven.