rondje atlantische oceaan

oversteek naar de Kaap vedische eilanden

27-12-2014 23:54

Dag 1

07-12-2014 23:28

We zouden 6 december vertrekken maar vanwege problemen met onze accu's werd dat dus vandaag zondag 7 december. De bemanning van Taaltje (andere nederlandse boot) was al wakker en gooide onze trossen los en zwaaide ons gedag. De eerste mijlen was de zee erg omstuimig en was snel aan het naar het zuidwesten opbouwen. Hierdoor waren we allebei of alledrie een beetje katterig. Gelukkig kwamen we al snel aan bij het zuiden van Gran Canaria en konden we de koers verleggen naar het zuidwesten. Dit betekende dat we de wind in de rug hadden en iets rustiger lagen op de golven. De gemiddelde snelheid ligt nu rond 6.5 knopen en we hebben zelfs even 8.7 knopen aangetikt. Hierdoor schiet het aardig op maar blijft de boot ook flink wat bewegingen maken. Sinds vandaag eten we warm op 1300 uur. Dat is ook het moment van wachtwisselen. Marjolein loopt van 1 uur tot 7 uur en ik van 7 tot 1 (en dat dan 2 keer per dag). Het is een lange wacht (6 uur) maar je kan ook lang slapen. We gaan snel merken of dit bevalt. Onze positie is: 27-16.2N 15-50.2W ( Positie op de kaart ).

Dag 2

08-12-2014 23:20

positie om 2000 uur Nederlandse tijd: 25-02.6N 016-53.8W. ( positie op de kaart ) We hebben de eerste 200 mijl afgelegd. Eigenlijk iets meer want we moeten zo nu en dan voor de wind onze koers aanpassen. Gemiddeld hebben we 6 knopen gelopen. Terwijl wij rekening houden met 5. Dat klinkt mooi maar daarvoor hebben we wel een sterke wind nodig van 35 knopen en wederom enorm hoge golven (4 tot 5 meter). Het leven aan boord komt daardoor langzaam tot stilstand. Je zit op post of ligt in bed en als je iets gaat doen (theezetten of een broodje pakken) dan kost dat enorm veel tijd. We zijn allebei zeeziek (Stephan iets meer dan Marjolein), maar gelukkig is Sale wel in orde. Hoewel ook zij iets rustiger is en voorzichtig loopt, eet ze alles wat wij op de grond laten vallen (en te moe zijn om op te pakken). Vannacht was het alsof we in het licht aan het zeilen waren want de maan scheen erg fel. Je had geen lamp meer nodig om iets te kunnen zien. Hopelijk houden we deze maan nog een paar dagen want dat is wel prettig in het donker. Geluukig was het net even iets rustiger waardoor we een cup a soup konden eten en weer een beetje opgeladen zijn voor de onstuimige nacht die ons te wachten staat.

Dag 3

09-12-2014 23:45

positie 24-00.0N 19-05.0W 2100 uur Nederlandse tijd (Positie op de kaart). De derde dag is begonnen en gelukkikg nam vanmiddag de wind sterk af. Ook de golven werden minder en de zon kwam door. Zo hadden we het in ons hoofd zitten. Rustig briesje, goede temperatuur, beetje zonnen, lekker chillen en wachten tot we er zijn. We konden zelfs rustig onze spaghetti eten en Sale was druk aan het spelen. Helaas was de pret van korte duur en moesten we het zeil weer kleiner maken en gaat de zee weer aardig tekeer. Nu zit ik op post volledig ingepakt in mijn zeilkleding, reddingsvest om en aangeklikt in de kuip. Marjolein ligt te slapen, of probeeert dat althans, want zij moet om 0100 uur weer op post. Meestal laat ik haar wat langer slapen, want het heet niet voor niets de Hondewacht. We hebben rond de 300 mijl afgelegd en zijn zo'n 530 mijl boven de Kaap Verdische eilanden. Zo dadelijk ga ik proberen een weerbericht te ontvangen en dan gaan we eens zien wat de komende dagen in petto hebben.

Dag 4

10-12-2014 20:00

positie 22-24.0N 20-26.7W Nederlandse tijd 2000 uur.(positie op de kaart) Het zou vandaag minder gaan waaien, maar het mooie van voorspellingen is dat ze soms wel en soms niet uitkomen. Dit keer blijft het gewoon met 25 knopen doorwaaien en ziet het naar uit dat we vannacht wederom 35 knopen wind gaan krijgen De deining blijft doorzetten en de golven zijn ook nog erg kort. Ook zit de boot helemaal onder het zand van de Sahara, maar genoeg geklaagd, want terwijl we op zee zitten hebben we ook heel veel mooie momenten. Bijvoorbeeld dat we hoorden dat het goed gaat met de oma van Marjolein, of als Sale het op haar heupen krijgt en als een gek door het schip rent, of als we de maan 's nachts zien opkomen, of we de zon zien ondergaan, of heerlijke tomatensoep met gehaktballetjes kunnen eten en als we weer een berichtje van ons gastenboek lezen (die worden opgestuurd via de vader van Marjolein). Dat laatste is erg belangrijk en pept ons weer enorm op, dus blijf ze schrijven die berichtjes (maar niet te lang want het ontvangen duurt anders heel lang). Wat ook helpt is dat we iedere avond om 2000 uur contact hebben met andere Nederlandse boten via de kortegolf radio. Dat is wel heel fijn om te horen hoe het met anderen gaat en om even aan een iemand te laten weten dat het hier ook goed gaat.

Verder hebben we vandaag de beslissing genomen om niet in 1 keer naar Suriname te gaan varen, maar om te gaan stoppen op de Kaap Verdische eilanden. Daar hopen we rond zondag aan te komen. We hebben al 4 heftige dagen achter de rug en er komt nog een heftige nacht aan, dus het is goed om de batterij weer op te laden. Verder zijn er nu veel Nederlandse boten op de Kaap Verden en daardoor zien wij o.a. de Volonte weer. Eric, Denise en hun kinderen Thomas en Jesper met wie we al veel avonturen in Marokko hebben beleefd. Dit betekent wel dat we Suriname niet gaan halen voor oud en nieuw, dus dat moeten we de volgende keer maar gaan doen. Tot morgen.

Dag 5

11-12-2014 20:00

Positie: 20-06.0N 21-14.5W (Positie op de kaart) Nederlandse tijd 2000 uur.

Stemmen: We durfden er eigenlijk naar elkaar toe niet voor uit te komen, maar we hebben het uiteindelijk toch tegen elkaar gezegd: wij horen 's nachts stemmen! Wij lopen allebei 1 wacht in het pikkedonker en met de harde wind van de afgelopen dagen hoor je allerlei geluiden, maar wij zijn er van overtuigd dat we stemmen horen. Het heeft er al toe geleid dat we allebei de ander wakker maakten om te vragen of hij/zij iets zei. Dat was niet het geval! Het lijkt wel of je iemand hoort praten achter een muurtje. Je hoort het wel maar verstaat er niets van. Misschien komt het wel doordat we al bijna 5 dagen op zee zitten en bijna niets en zeker niemand zien. Gelukkig hebben we 1 van de stemmen kunnen achterhalen: dat was de Ipod die nog aanstond en waarbij het geluid uit de oordoppen te horen viel. De andere stemmen... toch het schip dat met ons praat of een mooiere gedachte is dat mijn vader met ons meevaart.

Vannacht ging het redelijk met 25 knopen wind, maar nog een stevige deining. Marjolein had mij net wakker gemaakt om 0615 toen ik zei dat het relatief rustig was gebleven. Dat had ik beter niet kunnen zeggen want binnen een half uur stond er 35 tot 40 knopen wind. We hebben aardig wat golven gehad die braken naast of tegen het schip. Dit zorgt voor een grote plens water in de kuip en ik ben dan ook 5 keer behoorlijk nat geworden. Een grote golf brak zelfs achter het op het schip en zorgde ervoor dat er water de achterkuip insloeg. Daar stapte Marjolein net haar bed in, maar gelukkig kwam het meeste op de vloer en wat kleren terecht. Het duurde tot in de middag voordat het weer rustiger werd. Vanavond gaat de wind verder afnemen zodat we hopelijk de komende dagen met een rustig zeetje de laatste mijlen naar Mindelo kunnen afleggen.

Dag 6

12-12-2014 18:15

Positie 19-00.0N 22-52.6W, NL tijd 18.15. (Positie op de kaart

700 mijl achter de rug nog maar 170 te gaan tot Mindelo. Eindelijk is het weer wat rustiger. We kunnen ons redelijk normaal door de boot voortbewegen zonder overal tegen aan te botsen. Stephan heeft vanmorgen veel klusjes gedaan die we eigenlijk al eerder hadden willen doen maar veel verder als koken en de afwas waren we niet gekomen door het slechte weer. Vandaag de zeilpakken schoongemaakt,het fruit en de groenten uitgezocht. toilet en de vloer schoongemaakt en zelfs even gedoucht. Heerlijk hoe zoiets simpels je dan zo blij kan maken. Verder houden we ons bezig met de zeilen goed zetten, weerbericht binnenhalen en mailtjes tikken. Iedereen bedankt voor de berichten op ons gastenboek! Echt leuk om te lezen hoe mensen meeleven met ons en een goede opmerking was dat een schip in het water (zelfs met slecht weer) beter is dan een schip met gaten in een stoffige loods! Daar zie je zeker geen vliegende vissen zoals wij die vandaag hebben gezien! Gelukkig sprongen ze niet aan boord. Morgen waarschijnlijk de laatste blog vanaf zee, dus tot dan.

Dag 7

13-12-2014 21:29

positie 17-13.0N 24-31.0W Nederlandse tijd 2015 uur. (positie op de kaart)

Vandaag hadden we nog een stevige wind die ons met 6.5 knopen richting de Kaap Verdische eilanden duwde. De boot was nogaardig aan het rollen maar dat is gelukkig beter dan stampen. Vannacht was het zo rustig dat we zelfs een aflevering van 'Two and a half men' konden kijken. Omdat vanmiddag de wind langzaam afnam konden we het grootzeil weer groter maken. We deden dat voor de wind en Marjolein wilde net naar de mast lopen toen ze bijna op een (dode) vliegende vis stapte. Die moest natuurlijk eerst overboord. Ze kreeg daarna helemaal de schrik van haar leven toen ze het zeil ging hijsen en er nog een (dode) vliegende vis uit het gereefde stuk zeil naar beneden viel. Gelukkig niet in haar nek anders had ik waarschijnlijk Marjolein uit de top van de mast moeten halen. Na de pannenkoeken in de avond kregen we vlak voordat het donker werd nog een leuke show van een groep dolfijnen. Deze zagen er weer heel anders uit dan die in de Golf van Biscaje of bij Portugal. We hebben een mooi filmpje en dat zetten we wel op facebook. De laatste 45 miles zijn aangebroken dus deze overtocht loopt ten einde. We zullen zeker een paar dagen op de Kaap Verdische eilanden blijven en daarna de reis voortzetten naar.... dat gaan we nog wel bekijken. Bedankt voor jullie steun, groeten Stephan en Marjolein.