rondje atlantische oceaan

Van Ramsgate naar Brighton

27-06-2014 20:02

Na ons rustig maar bijzonder bezoek aan Ramsagte gingen we op donderdag 19 juni weer verder. Met een rustig windje en een mooie zon voeren we weg richting Dover of verder. Het eerste stuk ging prima en Dover kwam al snel in zicht! De bekende white cliffs of Dover! Snel een foto genomen en de snelle beslissing om verder te zeilen omdat we nog veel verder willen komen dan Dover. Voorbij Dover zagen we echter wat rafelingen in het zeil bij het achterlijk (niet zeilers moeten dat maar even opzoeken). Om verdere schade aan het zeil te voorkomen zijn we bij Folkestone even ten anker gegaan zodat Marjolein de mast in kon om het probleem te verhelpen. Toch even snel de wal op om onze benen te strekken en een foto van de Batjar vanaf de wal te kunnen nemen. Aangezien het weer nog goed was besloten we om verder te zeilen en als het donker werd ergens ten anker te gaan. Dat werd net voorbij Dungeness.

Als goed artillerie officier heb ik vele kleine vissersboten en zeilboten redelijk verwenst omdat ze weer eens door mijn schietgebied aan het varen waren. Het schaamrood steeg dan ook naar mijn kaken toen we 's ochtends wakker werden geklopt door een range safety officer die vanaf zijn range safety boat vroeg of wij uit de schietrange wilde gaan, want de schietoefening vanaf land zou over 20 minuten beginnen. We lagen dus ten anker midden in een schietgebied!

Ook deze dag begon met een goede wind en dito zon en al snel kwamen we in de buurt van Beachy Head! Een befaamd punt waar het echt kan spoken, maar de wind zakte helemaal weg en de stroom begon toe te nemen, dus op de motor moesten we het laatste stuk afleggen naar Newhaven. Dit haventje was snel weer vergeten toen we de volgende dag aankwamen in Brighton. Gelijk de boulevard afgelopen naar de Pier en de stad bekeken, the Royal Paviljon en Brighton Wheel. Echt een levendige stad. Met name de winkelstraatjes van North Laine, en de boulevard waren vol met mensen. Het was natuurlijk weekend en mooi weer dus voor de meeste Engelse een extra reden om het strand op te zoeken. Dat strand bestaat trouwens uit heel veel kiezelstenen: jullie mogen zelf de voor- en nadelen verzinnen, maar persoonlijk vind ik de Nederlandse stranden toch mooier. Ben benieuwd of ik dat over een half jaar nog steeds zeg.

's Avonds werd er film vertoond op het strand op een groot scherm. We moesten ons even haasten (30 min teruglopen naar de boot), maar waren net op tijd voor Captain Philips! Onze heerlijke stoeltjes meegenomen en een deken, perfect! Ook de avond daarna nog maar een keer naar de film: een echte aanrader: Alfa Papa.

Maandag 23 juni was weer een gewone werkdag: wassen, zeil maken, klussen aan boord, achteronder opruimen, schoonmaken etc. We hebben nog wat discussie over de werkverdeling en volgens mij trek ik steeds aan het kortste eind.  We waren pas om 2100 uur klaar, snel nog even brandstof geladen en naar buiten ten anker voor de pier van Brighton.

We waren weer op weg naar onze volgende etappe: Isle of Wight!