rondje atlantische oceaan

Wat een nacht! Nog geen Spanje in zicht!

03-08-2014 10:35

 

 

We hebben de ochtend voor vertrek 
de watertank opgetopt, laatste spullen zeevast gelegd en nog voor een laatste keer het weerbericht gecheckt. Dit zou zijn : 20 knopen wind met golven van ongeveer 2m. In de middag zou de wind inzakken en zou het dus ontspannen zeilen zijn. Eigenlijk te ontspannen, maar er staat altijd meer wind dan voorspelt. En dat is inderdaad gebleken. We zijn uiteindelijk vertrokken om 12.00 uur. Het eerste stukje was heerlijk, maar hier voeren we dan ook nog een beetje beschut dankzij de engelse kust. eenmaal daar voorbij begonnen de golven aan te zetten en de wind verder toe te nemen. Ik was gaan voorsnurken, omdat het een lange nacht zou worden en het is dan ook erg belangrijk om fit te blijven. Steef had het roer. Het slapen lukte niet erg ik begon me steeds beroerder te voelen, omdat de boot steeds erger tekeer ging, maar om dan je bed uit te komen is een hele opgave. Uiteindelijk toch kleren naar buiten 
gegooid en buiten aangekleed. Om vervolgens direct mijn voedsel te offeren aan de zeegoden. De wind was 35 knopen en de golven waren nu ongeveer 3 tot 6 meter hoog! En met onze koers was dit echt niet lekker. Maar goed het zou 's avonds en 's nacht alweer afnemen dus even doorbijten. Zolang we buiten waren en achter het roer stonden ging het nog prima maar zodra je naar binnen wou om even iets te pakken of te controleren waar we waren dan was het mis. We werden allebei steeds beroerder en begonnen! Het werd steeds later, maar de wind en de golven bleven aanwezig. We weten allebei dat we moeten eten we hadden alles dan ook al voorbereid voor vertrek. We hoefden alleen de spaghetti op te zetten en de saus op te warmen, maar dit zagen we allebei niet zitten. Als een van ons naar binnen was gegaan en daarna weer buiten kwam gooide we het eten er meteen weer uit. Uiteindelijk hebben we lekker ouderwets droge crackers gegeten en water gedronken. Op het moment dat we het allebij niet meer zo zagen zitten zagen we in het water dolfijnen!!! Jippie Whoeha Geweldig !!! Eindelijk daar zijn ze en met een groete groep rond de boot!! 
Wat super duper ongelovelijk gaaf is dit!!! Het waren joekels en we hadden ze ook echt niet verwacht (alsof ze met slecht weer niet zwemmen). Helaas was hun bezoek maar kort want hun weg was een andere kant op. Een paar bleven even bij de boot hangen, maar die keerde ook al naar mijn idee veel te snel om. Dolfijnen hebben echt een helende werking ik voelde me zo blij opgelaten vrolijk en top. Lichamelijk was ik stuk, maar mentaal kon ik er weer even tegenaan. Op Stephan hadden de dolfijnen helaas iets minder werking. We hebben wel besloten dat we ons allebei goed moesten voelen om deze reis naar Spanje voort te zetten en dat waren we niet. We hebben de keuze gemaakt om naar Frankrijk te gaan. Dit zouden we de volgende ochtend namelijk al aan kunnen doen en deze koers zou veel rustiger zijn. Het was nu 22.00 een van ons moest echt gaan liggen zodat de ander straks weer kon worden afgelost. Stephan wou graag de eerste wacht dus ik me bed in. Gelukkig heb ik deze keer wel kunnen slapen. Om 3.00 werd ik wakker heb me aangekleed en heb Stephan afgelost. Hij had me niet eerder wakker gemaakt omdat we een verkeersscheidingstelsel over moesten met veel scheepsvaart. En aangezien ik geen ervaring heb met de drukke scheepsvaart laat staan in het donker moest Stephan dit wel doen.  Dit waren we gelukkig gepasseerd ik voelde me goed ik heb zelfs even wat gegeten en gedronken en stond nu aan het roer. Steef was zo moe dat hij buiten in slaap viel. Om half 6 begon het licht te worden. We zagen al een tijdje land en het was erg rustig op het water. Ik heb buiten nog even me ogen dicht kunnen doen. Het laatste stukje besloten we om de motor aan te zetten, want de wind was nu inderdaad helemaal ingezakt en het zou nu nog 5 uur duren voordat we er zouden zijn. Uitendelijk 08.30 we liggen binnen in l'aber Wrac'h. We hebben nu de spaghettiopgewarmd en gaan vandaag lekker rustig aan doen.