rondje atlantische oceaan

Artikel archief

Vorige week woensdag 20 augustus zijn wij met onze ‘buren’ Wim en Marian naar Santiago de Compostello geweest. Zij zijn een ouder echtpaar, beide gepensioneerd en ook op weg naar… Ja, Wim wilde eigenlijk naar de Carib maar ze hebben net de beslissing genomen om te gaan overwinteren in Zuid...

Noord Spaanse kust

19-08-2014 16:29
  Na onze belevenis in een vliegende storm(bui) zijn we lekker 2 dagen in Ria de Ribadeo gebleven. Er was genoeg te doen om de boot weer een beetje op orde te krijgen. Het zeil hebben we opgeborgen en het oude grootzeil van de Batjar kwam weer tevoorschijn. De lakens en dekens van het...
  Okay, inmiddels hebben we de eerste Spaanse haven, Gijon (spreek uit GiGon) weer verlaten en liggen we in Ria de Ribadeo. Hoe wij hier gekomen zijn mag een klein wonder heten, maar daarover later meer. De aankomst in Gijon was heerlijk, na drie dagen ‘vechten’ tegen de elementen en vooral...
Na nog een avond met sterke wind uit het zuidwesten, draaide vannacht uiteindelijk de wind zodat wij rechtstreeks naar Spanje kunnen varen. De nacht duurde lang en regelmatig nog hoge golven en buien die mij bezig hielden. Toen Marjolein vanochtend mij kwam aflossen konden wij het zeil weer groter...

Dag 3 Golf van Biscaje.

06-08-2014 18:17
Wij proberen nu al 3 dagen een richting op te varen waar de wind vandaan komt. Het ene moment varen we echter richting zuid Frankrijk, het andere moment varen we richting New York. We hebben vandaag zoveel mogelijk naar het zuiden proberen te varen en hopen morgen in Gijon, Spanje aan te komen....

Dag 2 golf van biscaje.

05-08-2014 20:49
we wisten dat toen we vertrokken deze dag niet zo leuk zou worden ivm de wind en dan specifieker de richting waar die vandaan komt. Precies waar wij naar toe willen. Dus dat betekent zigzaggend door de golf heen. Hoog aan de wind dus lekker op een stampend schip. Gelukkig voelen wij ons allebei...

Toch onderweg!

04-08-2014 18:59
Vanochtend werden we wakker in Láber Wrac'h, Frankrijk en besloten om toch naar Spanje te gaan. Het weer werkt niet mee, maar de komende dagen is nog het meest gunstigst. Daarna alleen maar lage drukgebieden over de golf van biscaje. We hebben net lekker gegeten en alles gaat goed.We varen nog...
    We hebben de ochtend voor vertrek  de watertank opgetopt, laatste spullen zeevast gelegd en nog voor een laatste keer het weerbericht gecheckt. Dit zou zijn : 20 knopen wind met golven van ongeveer 2m. In de middag zou de wind inzakken en zou het dus ontspannen zeilen...

Nog niet weg

02-08-2014 11:00
Wij zijn nog niet weg! Ik kan natuurlijk zeggen dat we nog wat technische problemen hadden (dat klopt gedeeltelijk, want het toilet deed het niet meer, en 4 dagen is net te lang), of dat de stroom tot 1200 uur tegen staat, maar het feit is gewoon dat om 6 uur onze bed uit komen niet meer ons ding...

Falmouth

01-08-2014 18:39
We liggen nu vijf dagen in Falmouth maar eigenlijk zijn we helemaal niet met de stad zelf bezig. We hebben de laatste dagen gebruikt om nog wat werk te verzetten aan boord en om de laatste voorbereidingen te treffen voor de oversteek. Zo hebben we de eerste dag de windvaan eraf gehaald en iets...